Monday, October 1, 2012

Hukum Berinai...:)


Salam 1 malaysia!

Edeyh, nang ada..kih3…
Firstly, terma kasih kpd sahabat2 maya sy yg stiasa mjdi readers2 blog nih..
Hahaha..pa yg dshare x la byk sgt drpd kisah hidup aku yg bmcm2 versi..hahaha..
Mrepak jk lebih…skadar luahan hati…
Tpi,blom sampai takat mengaibkn org len…itu mmg TIDAK…oh no…

Jika da tsilap kata, tkasar bahasa ke.typing error ke.sorry ye…mntk sorry awal2..hehe
Aku smenjak 2 menjak nih ada klainan cket..(hormon kot…)
X masuk akal jugak..tpi,kta sbgi manusia kdg2 x perasan yg kta brubah
Org tgk kta slalu yg sedr prubahn pd dri kita…

Tapi aku sendiri dpt mrasakn prubahn itu..kenk ow???
Hmm, close the topic…
Okeyh2..bbalik pd tjuk entri kali ini…
Skrg nih mmg dah jdi trend inai2 tgn corak2 sgla nih…
Aku admit aku mmg sgt3 suka brinai..cntik kot?
Tpi,bila masa pesta lyg2 ari tuh..ati aku bbolak balik..
Knapa aku tgk tmpt org buat inai tu smcm..
Ati nak pilih inai corak apa pun rasa bbelah bgi..
Duduk pun tpaksa…rasa nak tarik balik jk tgn masa tu…
(sorry,aku mnaip dlm plbagi bhsa…phm2 sdiri ler)

Hukum dia apa ek??? Mesti korang ttnya gak…

Ceritanya bmula begini…jeng3…

Masa tgh duk pilih inai mana nak dilukis atas tgn..
Ttancaplah mata ni tgk katalog inai tuh…
Bcampur skali dgn gmbr buat tatu…inai is inai…tatu is tatu..
Tpi, inai itu mnyerupai tatu…perasan kah anda? Ke aku yg bru perasan skrg…
Ahahah.ati dah dup dap.. "eh, asal diaorg cmpur gmbr tatu n dgn inai dlm katalog yg sama”
Urm…ya Allah, baru ku sedari..ahaha..

X brani nak cakap hukum hakam brinai nih…
Da ckp xpo, da ckp hrm sbb mgikut agama hindu, bleh p xleyh blebihn…n so on…
Kalau korang search google byk versi yg da…mgikut mazhabmya sendiri..
Tpi,inai ni sllu dguna utk pgantin baru..yg anak dara duk thegeh2 buat tu mmg ekot trend la..
(mcm aku…ahahahaaa…csya2…)

Kalau tnya UAI…pun dia jawab mcm mana??? Tgk bawah…


KAN??? Oh tidak..baru ku sadari….

Jom, pi lihat pdpt2 dbawah nih…:

Hukum Memakai Inai Bagi Wanita                                                             

Diriwayatkan dari Aishah RA. Bahawa seorg wanita mengisyaratkan di belakang tabir bahawa dia ingin menyampaikan surat kepada baginda Rasulullah S.A.W lalu baginda melihat tangan itu seraya baginda bersabda . "Aku tidak tahu samaada ini tangan lelaki atau perempuan "  Perempuan itu menjawab " Aku adalah seoran wanita".  Baginda bersabda"sekiranya kamu seorang perempuan, berbezalah dengan memakain henna (inai) dijarimu" (hadith riwayat abu dawud)

Jadi, inai adalah sejenis pewarna yang boleh di pakai oleh wanita pada bila-bila masa dan Baginda Rasulullah  SAW menyatakan bahawa pemakaian inai adalah untuk membezakan tangan seorang wanita dengan lelaki. Tapi saya ada terbaca, diharamkan memakai inai bagi wanita yang dalam idah yang kematian suami.

Hukum Memakai Inai Bagi Pengantin Lelaki


Diharuskan sebab ia merupakan sebahagian daripada adat perkahwinan Melayu yang tidak bertentangan dengan hukum syarak namun, terdapat riwayat menyatakan :
- Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa seorang mukhannath (khunsa) yang mewarnakan tangannya dgn henna (inai) dihadapan Rasulullah, dikatakan kepada Rasulullah SAW " Wahai Rasulullah, lelaki ini cuba menyerupai wanita" ... lalu lelaki itu dihalau dari al-baq' (sebagai hukuman. dihantar ke tempat yang terpencil supaya dijauhi dari orang ramai)... Lalu mereka bertanya kepada rasulullah s.a.w "kenapa dia tidak dibunuh?" Lalu baginda s.a.w bersabda " Aku dilarang membunuh mereka yang bersembahyang" (diriwayatkan oleh Abu Dawud, Sahih Al-Jaami )

Hukum Melukis Inai Pada Kaki dan Tangan Bagi Pengantin Perempuan


Ada banyak pendapat. Pernah JAKIM menyatakan bahawa hukumnya HARAM dan dilaknat Allah. Alasan : ia menyerupai tatu dan ada ketikanya, dibuat oleh pengantin bagi tujuan bermegah megah. ada pendapat, ia diharuskan selagi tidak menyerupai corak hidupan.

Mazhab Hnbali : berpendapat bahawa penggunaan henna (inai) diharuskan utk mewarnakan pada mana-mana bahagian anggota badan kecuali di kepala samaada kepada lelaki ataupun perempuan.

Mazhab syafie : berpendapat bahawa lelaki diharuskan memakai inai pada mana-mana bahagian tubuh badan kecuali tangan dan kakinya..walaubgaimanapun ia dibenarkan sekiranya melibatkan hal2 perubatan atau darurat. Perempuan yang berada di dalam iddah kerana kematian suaminya juga dilarang memakai inai.

Imam An-nawawi Rh dalam fatwa al-majmu:
berkata lelaki diharamkan memakai inai pada tangan dan kaki kecuali pada rambut mereka. Wanita bersuami diharuskan memakai inai di tangan dan kaki mereka.

Mazhab Hanafi dan Maliki :
lelaki dan perempuan diharamkan ke atas mana-mana tubuh anggota kerana ia adalah sama seperti memakai wangian. Ini diriwayatkan daripada Khawiah binti Hakim daripada ibunya bahawa Rasulullah S.A.W memberitahu kepada Umm Salamah "janganlah memakai sebarang wangian ketika kamu berada dlm ihram. Juga pada henna kerana ia juga adalah wangian " (diriwayatkan oleh At-Tabbrani dalam Al-Kabir, Al-Baijaqi dalam Al-Ma'rifah dan Ibn Abdil Barr di dalam At-tamheed)


Wallahualam

Da yg ckp haram n da yg ckp harus…so,tpulang dgn korang nak pk lagi..
Aku just share pa yg aku ptut bagitahu n kongsi dgn org ramai…
Pa2 puwn hidup nih akan lebih sejahtera & dberkati Allah jika kta mgikut syariat & ajarannya…
Aku phm sgt dgn manusia nih sebb aku puwn manusia…kah3..
Perkara yg dlarang & dtegah tulah yg selalu dbuat…
Perkara yg disuruh & dkehendaki sllu diabaikn…kih3…(aku tgolong org mcm tuh)
Hanya Hamba Allah x leps dri buat salah n silap…

Smoga kta sama2 brubah ke jlnNya…
Even pun yg 5 waktu tuh belom boleh dckpkn CEMERLANG…
Tak slh kalau kta bmula dgn benda yg kecil2 dulu…
Tok sah bgaut2 eyh brubah ke arah kbaikkan..
Jgn diabaikn jika hidayah Allah dah sampai tuh tok soh nak tguh2 lah..
Alamatnya gelap la sgalanya..InsyaAllah, pa yg dkongsi dpt djdikn ilmu…

Wsalam…J

p/s: So,inai jari tuh boleh lah ek??? (ya Allah, masih jugak duk tnya..ahahaha…) boleh kot…apa kata anda???


Sorry, tmbh cket..masa mkn tdi ada Hamba ALLAH juga ckp pakai inai nih haram, tpi xpo klo x tau…lepas ni dah tahu x yah pakai lagi…hehe..n aku suka word dia ckp… "kenapa nak pakai inai lagi kalau tgn dah cntik, xperlu ubah apa2…) *speechless* n hanya tsenyum kambing…YES BOSS!


p/s/s: Urm, UAI penah ckp…Lelaki soleh dgalakkn kawen dgn prempuan x solehah…manakala prempuan solehah dgalakkn kawen dgn lelaki soleh…molek sguh kan???
InsyaAllah, lelaki yg soleh itu boleh mbimbing isteri yg x solehah tu kearah solehah & kebaikkan..AMIN~


p/s/s/s: Aku lapar! Nak makan! Hahahahahahhaahahahahahah..Makan! Makan! Makan!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
:: Untuk apa meraih kecintaan manusia andai diri dimurkai Sang Pencipta. Berilmu bukan bererti menunjukkan kepandaian tetapi hanyalah utk diamalkan. Tiada berguna memperoleh sanjungan disisi ramai andai diri hina disisi Tuhan. Aku hanyalah seorang hamba hina yg sering diselubungi dosa-dosa. Hanya mampu merayu dan mengharap agar diri ini kembali bersih sebelum pergi mengadap Illahi::




Red Butterfly