Monday, February 6, 2012

Himpunan Cerita Misteri & Seram

Assalamualaikum w.b.t...:)
Okeyhla..hari ini mood aku agak baek utk 
bkongsi serba sedikit kejadiaan2/sejarah2 yg aneh
& misteri di zaman skrg & zaman dahulu kala yg ada dmalaysia ni
(cita zaman marek lamak dolok ya bah..hee)
skadar bkongsi utk tatapan para readers2..
(muwn da la org baca..hee)

Okeyhla..semua tmpt,ngara /pun ngeri 
mmiliki ceritanya sdiri..kisah2 silam & sejarah lama...
masing2 ada yg benar & ada juga yg dtokok tmbh...
mitos / betul..itu Allahu'alam...
kta hanya mgiakn / mgikuti shjala spt apa yg
telah diceritakn~ byk yg aku cari di forum cari...
bmcm2 jenis cerita & versi yg ada..hee
p,sikit ajela aku share dsini...
Apa2 pun jom kta terjahhh!!! ahahahhaha..jeng3!

BUJANG SENANG ~ SARAWAK

Urm,org2 srwk mesti sudah tahu & penh dgr cerita ini..
mmg sgt2 mgerunkn bla mdgr cerita dsebalik kisah semua ini.
saje bkongsi serba sedikit yg aku tahu n jumpa
dari forum cari n cerita2 org2 tua..hee
belum pasti ksasihannya lagi..tpi,kbykkn nya mmg wujudla
buaya Bujang Senang ni yg dpercayai jelmaan seorg pahlawan
dari keturunan org Iban iaitu Lungu yg smmgnya
tkenal smasa zaman kgemilangannya..
namun tragedi hitam telah mhantui dirinya &
mbuatkn api kmarahannya mjdi dendam...
dpercayai setelah pahlawn Lungu pulng dri peperngn
ddapatinya kampung halamn & keluarganya semuanya
tbunuh oleh ketua musuhnya..slps itu Lungu btekad
mahu mbls dendm kpd suma kturunn yg mbunuh keluarga2nya
shingga skrg org ramai trutama kaum Iban di Batang Lupar
masih percaya buaya Bujang Senang ni
masih hidup & lebih besar stiasa ada ddlm sungai itu...
hmm,utk lebih lanjut silala ke SINI

Villa Nabila ~ Johor Bharu

Urm, skali dgr mmg sudah ramai yg tahu mgenai
kisah dsebalik Villa Nabila yg lebih dkenali sbgi Christina Palace
belum pasti & keliru lagi yg mana satu betul...
bmcm2 jenis versi sudah cerita Villa Nabila nie..ahaha
aku puwn ekot aje yg mana lebih masuk akal..
okey2..meh kta sama2 check it out suma versi yg ada
di SINI

Bagi aku yg lebih masuk akal versi nie :

'Mengisahkan sebuah keluarga mendiami villa ini sewaktu 70 an dahulu.
keluarga tersebut golongan berada dan mempunyai anak bernama Nabila.
sehinggalah satu ketika setelah Nabila mewarisi harta peninggalan bapanya, 
ibu tirinya iri hati dan membunuh Nabila dan menanam mayatnya di dinding.
ibu tirinya melarikan diri bersama harta tersebut..'


Karak  ~ Sempadan (Selangor ~ Pahang)

Haa, dgr aje nama KARAK mesti terus t'pk filem Karak tu kan..
tpi bukan ye..ni yg real punya cerita...mmg wujud jln karak tuh..
aku puwn baru tahu pasal jalan karak ni..
kalau xda filem karak nih tentu x tahu kisah misteri
yg ada dimalaysia ni..ahahaha..pelik kan..
tpi,stahu aku karak nie tmpt dmana tkumpulnya
semua jenis2 hantu yg ada dimalaysia ni..hee.Allahu'alam~
tpi,smestinya ada kisah dsbalik jln nihkan..urm,xpasti jugak aku
ksasihan ceritanya..haa,kalau korang nak tahu
lebih lanjut, sila la g SINI & SANA pulak..~ ahaksss...


Rumah Hantu ~ Seksyen 2, Shah Alam

Haa, mungkin ramai yg dah tahu story pasal rumah ni..
aku xpasti betoi ke x..tpi,dgr n tgk komen2 dri
org yg penh g situ ada yg ckp seram..n da yg ckp besa je..
kalau nak tahu leyh la g check it out sdirikn..
baru puas hati..(tpi,aku memang TAK lah..ahaha)
jgn cari kejala..mcm2la org ckp pasal umah nie..
trutama skali student2 uitm di shah alam nie..
kalau nak baca ceritanya leyh la baca di SINI
aku xpastila, mcm dtokok tmbh aje..saje nak
mnyedapkn ceritakn..mestila tmbh gula & garam cket..hua3..
pa2 puwn layan aje la..janji besh!



Misteri Penjara Pudu ~ Kuala Lumpur

Haa, yg ni pulak ada juga cerita misteri dsingkap dsebalik
ibu kota Kuala Lumpur...blaku di penjara Pudu suatu ketika
dahulu yg dpercayai mpunyai 'Bilik Terakhir'
yg mnempatkn seorg pjenayah yg akn mhadapi
hukuman gantung. Stelah penjara ini dtutup
pelbgi kejadian pelik dan aneh blaku...
haa, mungkin ada cerita dsebalik semua itukan..
urm,utk lebih lanjut sila ke SINI

Okeyhla..yg atas tuh seriously aku acah aje..ahahah
aku puwn kena TIPU...ahaha..tgh syok2 nak tahu
cerita dsebalik suma ni..alang2..perggghhhh!!!
buang masa aje..pa2 puwn..gud job! utk suka2..ahaha
kalau korang suka baca n tgk pasal cerita2 seram ni
leyh la mlawat di web ni Himpunan Cerita Seram
Kbai...:)



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
:: Untuk apa meraih kecintaan manusia andai diri dimurkai Sang Pencipta. Berilmu bukan bererti menunjukkan kepandaian tetapi hanyalah utk diamalkan. Tiada berguna memperoleh sanjungan disisi ramai andai diri hina disisi Tuhan. Aku hanyalah seorang hamba hina yg sering diselubungi dosa-dosa. Hanya mampu merayu dan mengharap agar diri ini kembali bersih sebelum pergi mengadap Illahi::




Red Butterfly