Monday, January 23, 2012

♥ Sisa Sebuah Cinta ♥



Assalamualaikum..:)
Okeyhla..kenal title entri hari nihhh???
kpd yg sudh mbaca tuh mesti dah tahu jalan ceritanya kan..
hah,aku dah lama x baca n beli novel baru..hek3
biasalah.mganggurla katakannnn..hee
tgu mak bpk aje la hulurkn duit..kih3..keciann nyer~

InsyaAllah dpt keja dlm masa tdekt nih..aminnn3...
okeyhla,bbalik pd novel tdi..novel nih hasil nukilan
Ian Juliana..hmm..x kenal lagi..p,coming soon..hee
aku lowm baca lagi novel nih..hee.baru nak mleps gian
nak bbloging..hehe..lelah dsimilajau puwn blowm leps~
ahhaa..dah g shooping dmall leps balik dri similajau pgi tdi..hee

itu puwn novel tuh hasil ehsan Arfiq yg mensponser aku..haha
thanks a lot!!! student2 ipt kan dpt baucer rm200 tuh..
so,aku beli la novel satu n buku ilmiah satu...org dah offer..hek3
tpi aku kesal sgt2la...urm..novel 7 Hari Mcintaku dah abehhhhh
ishhh!!! tgh syok2 mcari novel tuh..mmg target novel Siti Rosmizah..
p,apa kan daya..bukn rezeki aku..ehhe..xpela..next time..insyaAllah~
hehe..n buku ilmiah yg aku pilih tuh...
buku Ustaz Azhar Idrus(UAI)...buku tuh best sgt2..
mmg mnambhkn ilmu pgetahuan kta..n bmcm2 perkara yg
kta x tahu n sangsi kta temui jwpnnya dlm buku tuhhh...
rugila klu xda n xbaca..hehe..sgt2 baik..i likeee...
itu puwn twin aku yg ckp masa dia dpoli sem lepas
dia da baca buku UAI nih..pjam dgn kawn dia kot..
best sgt2..xsangka pulk da dekt Popular tdi..
itupun tgal 4 aje lagi..aku ambikla satu..hee..syok sgt2!!!

okeyhla..aku sharela cket isi kandungn buku tuh..
cket aje la..nak tahu lebih lanjut silalah beli..keyhhh??
Anda Btanya,UAI Mjawab bkenaan pmasalahan
semasa..ehehe..tajuk buku tuhhh~

Soalan : Isteri Solehah
"Ustaz, saya ingin mjdi sorg isteri yg dpt mbhgiakn suami & hidup
dredhai Allah. Sy ingin mminta pdpt, bgimanakh cara tbaik
bagi mnambat hati suami dlm mwujudkn rumah tangga yg bhgia & dberkati?"

JAWAPAN:
1. Isteri yg stiasa mcintai & mhormati keluarga suaminya spt mana dia
mhormati & mnyayangi kluarganya sdiri.
2. Isteri yg stiasa mjaga aurat drpd pandangn yg bukn mahramnya
& pandangn matanya sdiri. etc~

Soalan : Hukum Mnonton di Pawagam
"Apakah sbenarnya hukum mnonton filem dpawagam?

JAWAPAN:
Hukum mnonton wayang bgantung pd kandungn filem yg dtayangkn.
Skiranya jln ceritanya x ada adegan yg haram dlihat,maka
harus mnontonnya.Skiranya ceritanya haram maka haram mnontonnya.

Soalan: Adab Mmakai Cincin
"Bolehkah saya mmakai cincin pd jari tengah(jari hantu) sahaja?

JAWAPAN:
Apa yg dsebut oleh sarjana Islam muktabar adalh dsunatkn mmakai
cincin pd jari manis /pun jari kelingking shj.Ini mgikut pbuatn Nabi
Muhammad sbgimana yg drekodkn dlm bbrapa hadis yg sahih
antranya hadis rekod imam Tarmizi & imam Ahmad.
Mmakai cincin pd jari hantu,jari tlunjuk & jari ibu
hukumnya adalah makruh.


Soalan: Qada (Menggantikn) Solat
"Sekiranya saya mahu nmgantikn solat yg ttgal,adakah blh sy lakukn
dluar waktu solat.Cthnya waktu duha sy lakukn solat qada skali.
Apakah ia dbolehkan?


JAWAPAN:
Harus mlakukn solat ganti 5 waktu dluar waktu solat yg hendak
kta gantikn itu.Cthnya solat yg mahu dgantikn itu adalahsolat zuhur,harus
dkerjakn dlm waktu asar,maghrib,isyak,subuh /pum pd bukn
solat lima waktu spt pd masa solat duha.

Okeyhla..cukupla stakat itu keyh.penat jugak aku mnaipnya..hee
apa2 puwn sila dapatkn dgn kadar segera..hehe...
mcm2 buku yg kta leyh beli sbenarnya..xsmestinya kta
beli buku komik,novel n slainnya..skali skala belilah
suatu yg blh mgembangkn pmikirn kta..mluaskn pgetahuan kta..
mcm2 utk pgetahuan & ilmu ttg isu yg kta pndg remeh temeh..kan..
kamu3 HARUS memiliki buku ini!!!
mmg byk sebb n byk jwpn yg kta cari sumanya ttulis ddlmnya~
jwpn yg mudah,ringkas & senang utk dfahami....
insyaAllah dgn kta mjlnkn cara hidup yg betul n baik..
hidup kta lebih dberkati & dredhai Allah s.w.t..
Amin3 ya Rabbal Alamin...~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
:: Untuk apa meraih kecintaan manusia andai diri dimurkai Sang Pencipta. Berilmu bukan bererti menunjukkan kepandaian tetapi hanyalah utk diamalkan. Tiada berguna memperoleh sanjungan disisi ramai andai diri hina disisi Tuhan. Aku hanyalah seorang hamba hina yg sering diselubungi dosa-dosa. Hanya mampu merayu dan mengharap agar diri ini kembali bersih sebelum pergi mengadap Illahi::




Red Butterfly